Protocol materiaalbeheer

Materiaalfunctionaris: Chantal Brutsch
chantal.brutsch@gmail.com
Tel. 0541553044 / 0618906256

De materialen die we gebruiken bij het volleyballen worden beheerd door de materiaalfunctionaris. Zij zorgt, in overleg met de technische commissie, voor het aanschaffen van nieuwe materialen, zoals volleyballen, ballenwagens, ballentassen en pompjes. Zij zorgt tevens voor het verdelen en de inname van de volleyballen en tassen aan het begin van het seizoen en houdt hier de administratie van bij.

Sinds een aantal jaren spelen we met verschillende genummerde ballen. In een algemene kast en ballenwagen in de sporthal liggen de ballen die alleen gebruikt worden voor de trainingsdagen. Ieder team vanaf de C meisjes hebben een eigen ballentas met ballen (ieder team krijgt vier ballen, bestaat het team uit meer dan negen speelsters dan krijgt het vijf ballen) die gebruikt wordt voor de wedstrijddagen waarop een uitwedstrijd gespeeld wordt. Ook ontvangt ieder team een krat bidons. Het hele team is voor deze materialen verantwoordelijk en kiest per team één contactpersoon die communiceert met de materiaalfunctionaris. Het bestuur is bezig met het inventariseren van al het materiaal dat in de sporthal aanwezig is. Om de kwaliteit van de materialen zolang mogelijk goed te houden en de logistiek zo goed mogelijk te laten verlopen, volgen hieronder een paar aandachtspunten waar wij ALLEN alert op moeten zijn:

Volleyballen
1. De volleyballen dienen met zorg behandeld te worden. Dat betekent dat er niet mee gevoetbald mag worden, ze op tijd opgepompt moeten worden en tijdens het inspelen de bal niet tegen de stenen muur van de hal geslagen mag worden omdat de buitenkant van de bal dan erg ruw wordt en in het ergste geval de coating los laat.
2. Na de training of wedstrijd dient elk team ervoor te zorgen dat ze hun eigen volleyballen in de desbetreffende tassen of kast doen. Ruim het materiaal op dat gebruikt is en ga hier zorgvuldig mee om. Het laatste team dat de sporthal verlaat, checkt de zaal, de tribunes en de gangen op ‘vergeten’ materiaal. Kasten en sporthal afsluiten en de sleutel weer retour naar Frans Blockhuis. Lengtenetten netjes oprollen om de plank, andere netten terughangen aan de muur.
3. Wanneer volleyballen beschadigd of lek zijn, moet dit bij de materialenfunctionaris gemeld worden en kan daarna geruild worden. De betreffende bal moet op de bovenste plank van de algemene kast gelegd worden. Bij het doorgeven de balnummers vermelden aan de materiaalfunctionaris zodat de administratie kloppend blijft.
Ballen kunnen lek worden door temperatuurverschillen, dus zorg dat alle ballen op een plek bewaard worden waar het droog en donker is. Niet achter in de kofferbak van je auto! Als een bal niet prettig speelt, meld dit dan te alle tijde bij de materiaalfunctionaris.
4. Indien een team volleyballen kwijtraakt, wordt het team hier verantwoordelijk voor gehouden. Zoek dus eerst bij de verenigingen waar je gespeeld hebt. Altijd na iedere wedstrijd ballentas en bidonkrat controleren! Meld de zoekgeraakte bal te alle tijde bij de materiaalfunctionaris. Ballen kosten gemiddeld tussen de 40 en 60 euro, deze kosten worden verhaald op het hele team. Trainers en coaches zijn mede verantwoordelijk voor de omgang met de materialen.
5. Aan het eind van het volleybalseizoen dienen de volleyballen tijdens het onderlinge toernooi ingeleverd te worden bij de materiaalfunctionaris.

Elk jaar worden er een aantal nieuwe volleyballen aangeschaft.

Volleybaltassen/pompjes
Normaal gesproken heeft elk team goede ballentassen en ligt er een pompje in de kast van de sporthal. Als een ballentas of pompje versleten of stuk is, kun je in overleg een andere ophalen bij de materiaalfunctionaris.

Wanneer iedereen zorgvuldig met het materiaal omgaat, blijven de kosten voor de vereniging, en dus ook voor jou, beperkt.
Wij wensen iedereen een ‘goed samenwerkend’ en ‘sportief’ seizoen toe!